Könyvek
Számítógép-hálózatok
Graduation, 1994, (Világbanki Program, tankönyv)
"Napjainkban - a 90-es években - újabb forradalom zajlik az informatika területén.
Ennek oka a hálózatok terjedése, térhódítása. Az előző évtizedben a mikroszámítógépek
robbanásszerűen terjedtek el: a számítástechnika kikerült a szakemberek zárt világából,
az egyre emberközelibb, barátságosabb programokat futtató (egyre nagyobb teljesítményű,
s ennek ellenére egyre olcsóbb) gépek megtalálhatók szinte minden íróasztalon
(sőt táskában, zsebben, autóban...), munkánkat, életünket fokozatosan átalakítva.
Most hasonló változások tanúi lehetünk: a személyi számítógépekkel együtt alakuló
helyi hálózatok összekapcsolódnak a szintén rohamosan fejlődő távközlési hálózatokkal,
s így ténylegesen az informatika korába lépünk be. Az egyre korszerűbb - műholdas, optikai szálas -
távközlési rendszerek egyre gyorsabban továbbítják az egyre nagyobb tömegű információt,
melyet a mindenütt jelenlévő számítógépek tárolnak, feldolgoznak, megjelenítenek.
A jövő már itt van jelenünkben: meg kell ismerkednünk a hálózatok alapvető jellemzőivel, működésük
"titkaival", a rajtuk végzett munka sajátosságaival."
Adatfeldolgozás alapjai
Graduation, 1994, (Világbanki Program, tankönyv)
"A XX. század végére az adatok feldolgozása, nyilvántartása, az információk előállítása,
keresése meghatározó jelentőségű tevékenységgé vált. Korunk az információs robbanás (és káosz) kora.
Becslések szerint ma a világon naponta 1300 könyvet adnak ki; a szakmai folyóiratok
száma 40 ezer körül van, bennük évente körülbelül 2 millió cikk, közlemény jelenik meg.
...
De nemcsak a tömegkommunikáció, a környezet termeli az adatokat számunkra.
Nemcsak fogyasztói vagyunk ennek a világméretű, döbbenetes ütemű (túl)termelésnek,
hanem mi magunk is folyamatosan állítjuk elő az adatokat.
Hatalmas tömegű információt tartunk nyilván fejben, kis noteszokban, akkurátusan vezetett dossziékban,
vagy cetliken. Teleírunk gondosan megvonalkázott íveket, előrenyomtatott rubrikákat,
gyártjuk a különböző cédulákat, miközben az ilyen típusú adatok tárolása,
feldolgozása a számítógépek "legősibb mestersége"!
Füzetünk ezen próbál a maga szerény eszközeivel segíteni: megismertet az egyik
legfontosabb, klasszikus informatikai alapfeladat - az adatfeldolgozás - fogalmával,
jelentőségével; alkalmazási területeivel, alapfogalmaival; a terület jogi és etikai vonatkozásaival."
Kapcsolat a külvilággal: Internet
Graduation, 1995, 1998, 2005 (Világbanki Program, kísérleti tankönyv)
"Az információs társadalom immár Magyarországon is a mindennapok realitása és nem pedig
valami ködös jövővízió. Az Internet, a hálózati kommunikáció megkerülhetetlenné vált.
A ma diákjai hálózatokba kötött számítógépekkel ellátott munkahelyeken fognak dolgozni
(vagy esetleg otthon); elérhetők lesznek számukra a legkülönfélébb információforrások,
részben munkájukhoz, részben továbbképzésükhöz, részben mindennapi ügyeik intézéséhez.
Meg kell tehát tanulniuk, hogyan válogathatnak az adat-rengetegben, értékelni kell tudniuk
az információkat, dönteni értékes és értéktelen között. Az információ birtoklása
megteremtheti a döntésekben való állampolgári részvétel valós lehetőségét is.
Füzetünk ebben a hihetetlenül felgyorsult világban (melyet neveznek poszt-indusztriális
társadalomnak, a diszkontinuitás korának, vagy egyszerűen információs társadalomnak)
való eligazodásban próbál segíteni, egy fontos eszköz megismertetésével."
Access v.X
Graduation, 1996, 1998, 2005 (Világbanki Program, kísérleti tankönyv)
"Tagadhatatlan, hogy a számítógépek egyre nagyobb teret kapnak (foglalnak?) életünkben.
Hivatalokban, intézményekben, cégeknél és otthonokban mindennapos használati tárggyá váltak
ezek az eszközök. Csatlakozásuk egymáshoz, a távközlési hálózathoz átalakítja munkavégzésünket,
vásárlási szokásainkat, egész életvitelünket. Korunkat az ipari forradalomhoz szokták hasonlítani
- az emberiség történetében betöltött jelentőségét tekintve -, információs forradalomról,
robbanásról beszélve. A mindenütt jelenlévő számítógépek majd' mindegyikén fut
valamilyen adatfeldolgozó, információ-kezelő rendszer, a PC-k kis "beépített" kartonkezelő
programjaitól a hatalmas, világméretű szakmai, tőzsdei, stb. adatbankokat kezelő szoftverekig.
Füzetünk célja, hogy bevezesse az olvasót egy konkrét adatbázis-kezelő rendszer kezelésébe,
alkalmazási lehetőségeinek feltárásába - egy konkrét adatbázis felépítésén, létrehozásán keresztül.
Jegyzetünk anyagának összeállításánál természetesen messzemenően figyelembe vettük az informatika
érettségi - mind a középszintű, mind az emelt szintű - követelményeit."
A számítógépes szimuláció alapjai
Graduation, 1996 (Világbanki Program, kísérleti tankönyv)
"Füzetünk témája a számítógépes szimuláció "csináld magad" módon. A gépek teljesítőképességének
rohamos növekedtével egyre többek számára lesz elérhető ez az izgalmas és szórakoztató
- bátran mondhatjuk - játék. Meg kívánjuk győzni az Olvasót a téma fontosságáról,
(és mellesleg megvalósíthatóságáról); a továbbiakban pedig alapvető módszerekkel,
ötletekkel szeretnénk foglalkozni, úgy hogy haszonnal olvashassa e könyvet kezdő és haladó egyaránt.
... a módszert szeretnénk bemutatni, egy-két alkalmazási lehetőséget, ötletet felvillantani,
s ezáltal az Olvasót további önálló próbálkozásra buzdítani. Ezért nem tartalmaz könyvünk
klasszikus értelemben vett gyakorló feladatokat sem: megítélésünk szerint a vázolt
tippek, bővítési lehetőségek, a fenti irodalomra támaszkodva, elég továbblépési,
gyakorlási lehetőséget jelentenek.
Ezekhez a programokhoz nem kellenek "szupergépek", célunk nem egy "virtual reality"
megteremtése, bár természetesen a programok látványosabbá tehetők egy színes;
gyorsabbá egy nagyobb teljesítményű gépen - de a jelenségek lényege igen egyszerű
gépen futó programmal is tanulmányozható."
Matematika. Az informatika matematikai alapjai
Szerzők: Bánhegyesiné Topor Gizella, Bánhegyesi Zoltán
Műszaki Könyvkiadó, 2000, 2002, 2005
Könyvünk elsősorban az Országos Képzési Jegyzék szerint felsőfokú informatikai
oktatásban részesülők számára készült, de bízunk benne, hogy haszonnal forgathatják
mások is: középiskolások, tanárok, az informatika matematikai alapjai iránt érdeklődők.
A tananyag jellege miatt Olvasóink találkoznak könyvünkben ismerős részekkel,
más fejezetek viszont újnak bizonyulnak majd. Az előbbi esetben - az egyszerű ismétlés unalmát
elkerülendő - a középiskolai tárgyalásmódtól némileg eltérő megközelítést, nézőpontot alkalmaztunk.
Előismeretként mindvégig csak a középiskolai matematika anyag törzsét tételeztük fel,
annak tudására viszont határozottan építünk.
Olvasóinkról feltételeztük, hogy az átlagosnál jobban érdeklődnek a számítástechnikai kérdések iránt.
Ezért számos helyen kitértünk arra is, hogy az adott matematikai ismeret hogyan
használható fel a számítógépek világában. De nemcsak a matematika tud segíteni az informatikának
- a támogatás kölcsönös. Így vált lehetővé több érdekes, fontos de hagyományos módon tárgyalva
"nehéz" anyagrész feldolgozása is. Néhány fejezetben azt is megmutatjuk, hogyan tudnak
a gépek megszabadítani bennünket a hosszadalmas, monoton számolási "favágástól" -
de nem a gondolkodástól, a problémák elemzésétől.
Könyvünk megírásába két évtizedes matematika és számítástechnika oktatási tapasztalat alapján vágtunk bele
- szeretnénk remélni, hogy az Olvasó is úgy találja, hogy érdemes volt.
Word 2003
Graduation, 2006 (középiskolai segédkönyv)
A mindenütt jelenlévő számítógépek mindegyikén fut valamilyen szövegszerkesztő program,
a kis "beépített" editoroktól kezdve a "mindenttudó", a kiadványszerkesztés határáig eljutó szoftverekig.
Füzetünk célja, hogy bevezesse az olvasót egy konkrét szövegszerkesztő program kezelésébe, alkalmazási
lehetőségeinek feltárásába. Választásunk e programcsoport - legalábbis a PC-s világban - egyik domináns,
szabványteremtő tagjára, a Microsoft Word rendszerére esett. Ismertetőnkben a Word 2003
magyar változatára szorítkozunk.
Szeretnénk, ha az Olvasó a könyv feldolgozása révén megismerné a szövegszerkesztés alapfogalmait,
tisztában lenne az ezen programokkal szemben támasztott követelményekkel, azok fő funkcióival;
képes lenne egyszerűbb szövegek önálló, igényes létrehozására; bonyolultabb, összetettebb
dokumentumok részletes feladatleírás alapján való elkészítésére. Úgy gondoljuk, hogy
aki megérti egy szövegszerkesztő működését, megtanulja szolgáltatásainak lényegét,
az adott esetben egy másik szoftverrel is könnyedén tud dolgozni. Ennek érdekében az
egyes fejezetek elején röviden összefoglaljuk a szövegek szerkesztésre vonatkozó általános
tudnivalókat, s csak utána térünk rá a Word "specialitásaira".
Jegyzetünk anyagának összeállításánál természetesen messzemenően figyelembe vettük az informatika
érettségi - mind a középszintű, mind az emelt szintű -, illetve az ECDL-vizsgák követelményeit.