Weboldalunk a jobb használhatóság érdekében sütiket alkalmaz.  Szolgáltatásaink használatával Ön beleegyezik a sütik alkalmazásába.

Vasútmodellezés

mozdony4Ha minden igaz - értsd: lesz elég érdeklődő - ebben a tanévben egy vasútmodellező kör kezdi meg érdekfeszítő munkáját gimnáziumunkban. A valóban érdekes részletek alább olvashatók, Barabás Péter tanár úr felhívásában.
Tisztelt Diákok!

A fizika fakultációval párhuzamosan – és attól lényegében függetlenül – a 2008/2009 tanévben egy vasútmodellező kör elindítását tervezem. Az elindulást egy óriási felszerelés birtokomba jutása teszi lehetővé. asztal1Ez egy félig-meddig elkészült kb. 1.2 méter széles 5 ill. 4 méter hosszú „L” alakú, részben két szintes terepasztalt jelent, rengeteg sínnel és váltóval, amit azonban az iskolába szállíthatóság miatt több részben kell szétszerelni. Rengeteg tereptárgy, már összeszerelt épületmakett, valamint még összeszerelésre váró számtalan egyéb makett áll rendelkezésre igen széles skálán. A vasúti modellpark akkora, hogy akár 8-10 szerelvény is összeállítható, 4-5 személy, illetve 15-20 teherkocsival szerelvényenként; tekintettel a terepasztal méretére ezek egyidejűleg is futhatnának.

A szakkörben alapvetően 4 különböző jellegű, de összehangolt tevékenység folyna a végső működő állapot létrejötte érdekében. Egyrészt egy tervezési folyamat, amely a pályákat, állomásokat, a különböző szintenként futó vasúti hálózatot alakítaná ki az ehhez tartozó domborzati és épületi tervekkel, alagút- és hídpályákkal, jelző és szakaszoló biztonsági berendezésekkel, elektronikus váltókkal, több - az egyes szerelvényeket működtető – áramkörrel, a forgalmi irodákban is használt vezérlőpultokkal. Egy másik tevékenységi forma a tereptárgyak minél élethűbb makettjét állítaná össze, illetve a megfelelő domborzat – leleményességet, kézügyességet, türelmet, precizitást igénylő – kialakítását tűzi ki célul. A harmadik ág a sínek  szerelése, jelzők, váltók, energiaellátás, automatizálás, elektronika, vezérlőpult kialakítása, vezetékek, óriási mennyiségének szerelése, bekötése, forrasztása, egyszóval elektronika a gyakorlatban. És végül egy számítógépes megjelenítés, kezelőpult és vezérlésirányítása a számítógépről (is), programok írása, akár nem valósidejű menetrendek kialakítása, egyszóval teljes számítógépes vezérlés, illetve megjelenítő grafikák tervezése.

 

 

Mindent összevéve a feladatok sokrétűek és izgalmasak, lehetőség nyílik egy kis csapat önálló ötleteinek összehangolt kidolgozására, a valódi csapatmunka nehézségeinek, eredményeinek, sikereinek együttes megéléseire. Rajtam kívül még két idén, illetve 2004-ben érettségizett – volt Leöveys diákunk is besegít elektronikai és informatikus mérnökterületen.

Rajta hát! Magam is némi izgalommal és nagy várakozással tekintek az eredmények elébe: egy ütőképes, a feladatot komolyan vevő (és szerető) csapatot szeretnék verbuválni. Önálló gondolatok, ötletek, kreativitás, munkaszeretet, egymás megbecsülése, megbízhatóság – mint alapelvek, mindazonáltal a humorérzék sem árt.

Egy afféle alakuló ülést tartanék – egyenlőre még minden kötelezettség nélkül – ahol nyilván rengeteg felmerülő kérdést megbeszélhetünk, egyben összehoznánk a tényleges csapatot. Próbáljuk meg a hétfőnként, 14:00-kor a fizika előadóban.
      

Tanári üdvözlettel:
Barabás Péter

 

 

GTranslate

Hungarian English Finnish French German Portuguese Russian Spanish