Frissités! 2018. szeptemberétől - a fenntartó KLIK döntése szerint - az állami fenntartású oktatási intézményeknek át kell térniük a központi eKréta nevű elektronikus naplóra. Bővebben...
A régi (MaYoR) e-naplóról...
A 2008/2009-es tanévben kísérleti jelleggel - két osztályban - bevezettük az elektronikus napló használatát. A kísérlet egyértelműen sikeres volt, így az e-naplót a 2009/2010-es tanév óta már az egész iskolában alkalmazzuk.
Jogszabályi háttér
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény szerint:
„57. § (6) Az iskolai nyomtatványok – az év végi bizonyítvány és az állami vizsga teljesítéséről kiállított bizonyítvány kivételével – az oktatásért felelős miniszter, szakképesítést tanúsító bizonyítvány esetén a szakképzésért és felnőttképzésért felelős miniszter által jóváhagyott rendszer alkalmazásával, a személyiségi, adatvédelmi és biztonságvédelmi követelmények megtartásával elektronikus úton is elkészíthetők és tárolhatók. A bizonyítvány kiállításának alapjául szolgáló nyomtatványt ebben az esetben is elő kell állítani nyomtatott formában, és meg kell őrizni.”
Mit tud az e-napló?
Az e-napló képes kiváltani a hagyományos (papír alapú) naplót, könnyen használható és kellőképpen rugalmas ahhoz, hogy kielégítse egy középiskola igényeit. Főbb funkciói:
- tanárok és diákok adatainak kezelése
- órarend kezelése
- osztályokon és évfolyamokon átívelő „tankörök” (nyelvi sáv, fakultáció) kezelése
- haladási napló
- helyettesítések, óracserék, elmaradások, speciális tanítási napok kezelése
- hiányzások, igazolások kezelése
- osztályzatok kezelése
- szaktanári bejegyzések (dicséretek, figyelmeztetők) kezelése
- nyomtatás
Miért? (= kinek az érdeke?)
Az e-napló bevezetéséből az iskolai élet valamennyi szereplője profitál(hat).
Tanárok:
- bárhonnan (minden „internetes” számítógépről) elérhető, használható;
- egy helyen található meg az összes jegy, hiányzás, óra;
- a statisztikák egy gombnyomásra elkészülnek.
Diákok:
- folyamatosan látják a beírt jegyeket, hiányzásokat;
- fakultációs, nyelvi jelentkezéseiket elektronikusan intézhetik.
Szülők:
- naprakész információk gyermekeik hiányzásairól, jegyeiről;
- fogadóórára jelentkezés elektronikusan.
Vezetés:
- naprakész információk az órákról, diákokról, „tankörökről”;
- a statisztikák egy gombnyomásra elkészülnek;
- a határidők betartása ellenőrizhető;
- „teljesítve van” az intézmény tájékoztatási kötelezettsége.
Ki mit tud?
Tanárok
A tanárok szigorú azonosítási rendszeren keresztül („private” mód) férnek hozzá a nekik nyújtott szolgáltatásokhoz. Beírják óráikat; az azokról hiányzó, késő diákokat; jegyeket adnak, azokat lezárják; bejegyzéseket (dicséret, figyelmeztető, intő) írhatnak be a diáknak; adminisztrálják a dolgozatokat. Az osztályfőnökök igazolják a mulasztásokat; magatartás és szorgalom jegyeket adnak; elkészítik a statisztikákat.
Diákok
A diákok szigorú azonosítási rendszeren keresztül („private” mód) férnek hozzá a nekik nyújtott szolgáltatásokhoz. Megtekinthetik órarendjüket, a megtartott órákat, saját jegyeiket, hiányzásaikat; jelentkezhetnek „tankörökbe” (nyelv, fakultáció); kérelmeket adhatnak be; üzeneteket küldhetnek tanáraiknak.
Szülők
A szülői hozzáférési szint („parent”) elsősorban az elektronikus napló adataiba (jegyek, hiányzás, bejegyzések) való betekintésre ad lehetőséget.
Hogyan használható?
Az e-napló elérhetősége: https://len.lkg-bp.sulinet.hu/
(Mint látható, az e-napló biztonságos (https) protokollt használ; ezért első bejelentkezéskor a böngésző egy kicsit "tiltakozik".)
Az e-Napló használatáról szülőknek
Az e-Napló használatáról tanároknak
Az e-Napló használatáról diákoknak